Papa & mama in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Abraham - WaarBenJij.nu Papa & mama in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Abraham - WaarBenJij.nu

Papa & mama in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Jamie

06 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Yesss eindelijk was het zo ver, papa en mama in Suriname! Woensdag 23 april kwamen papa en mama naar mijn huisje om te kijken waar ik de afgelopen twee maanden heb uitgehangen. We hebben gezellig met de meiden, Yvonne ’s vriend Roland en mijn ouders aan de Borgoe en Parbo gezeten. We hadden tenslotte iets te vieren! In de avond zijn we met zijn alle naar de Warong gegaan. Het eten was heerlijk. Na het eten gingen papa en mama weer naar hun appartement en wij weer naar ons huisje. Toen we thuis waren hebben we onze spullen ingepakt voor het tripje naar Gunsi via Jozef Eco Tours.

De volgende ochtend stond Jozef voor onze deur, daarna reden we door om papa en mama op te halen. We moesten ongeveer drie uur rijden en vervolgens moesten we nog een tijdje met de boot. Bij de “haven” aangekomen gingen we met zijn alle wat eten. Wij bestelden zoals gewoonlijk bami of rijst met kip/vis of vegetarisch. Naast dit normale eten kon je ook brulaap en piranha’s bestellen voor bij de rijst of bami. Best gek, vooral die brulaap! Net voordat we op de boot wilden gaan begon het te regenen, gelukkig was er een Chinees waar we regenjassen/poncho’s konden kopen. Dit ging alleen wat langzamer dan verwacht omdat sommige regen jassen beschimmeld waren. Eenmaal buiten gekomen was het alweer gestopt met regenen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel!
Toen we op de boot zaten voeren we langs allemaal verschillenden dorpjes. Alle dorpjes liggen allemaal aan het water omdat de mensen het water nodig hebben voor het koken en wassen van zichzelf en het afwassen van dingen. De bewoners keken grotendeels onze kant op toen ze ons zagen. Eenmaal bij Gunsi aangekomen werden we verwelkomd door de mensen die zich net aan het wassen waren. Wij waren de enige toeristen op Gunsi, dat was toch weer wat anders dan alle andere trips waar er ontzettend veel stagiaires aanwezig zijn. Jozef gaf aan dat we zelf onze hut mochten uitkiezen. We mochten zelfs in de Honeymoon kamer. Het kiezen van de kamer ging dus best snel! Het uitzicht was super! We keken met zijn alle op het water en andere dorpjes uit.
Nadat we onze spullen hadden uitgepakt kregen we wat te eten. Het was heerlijk! Vervolgens bespraken we wat we gingen doen. Na het eten gingen we vissen. Sommige kregen een echte hengel, zij gingen voor de piranha’s en ik en mama kregen een houten stok met een draad met aas eraan. Voordat we gingen vissen gingen we eerst even zwemmen. We hadden een band en konden daarmee van de stroomversnelling af gaan. Het water was heerlijk! Nadat we gezwommen hadden waren we toch echt nieuwsgierig naar het vangen van de piranha’s, geloof het of geloof het niet maar die piranha’s zwommen op precies dezelfde plek als waar wij net gezwommen hadden. Kennelijk waren we niet lekker genoeg want we hebben al onze tenen nog! En ik maar denken dat piranha’s alles aanvielen wat er in het water viel, zelfs mensen.
We hebben ongeveer 2 uur gevist. Daar stonden mama en ik dan met onze houten hengels. Ik vond het wel grappig en al helemaal toen mama als eerste van iedereen een vis ving Jozef kwam eraan en pakte hem van de haak, deze vis was volgens hem heerlijk om te eten. Jammer voor de vis want zijn leven werd op dat moment beëindigd. Mama ving daarna nog een aantal vissen en ja hoor ik ook! Die houten hengels waren toch beter dan ik had verwacht. Uiteindelijk heb ik in totaal vijf vissen gevangen, mijn nieuwe hobby is dus sinds die dag: vissen!
Na het vissen hebben we met zijn alle gegeten. We kregen rijst, groentes, kip en vis. Het eten was heerlijk en meer dan genoeg! De vis was op twee manieren voorbereid. Eentje was met een zoetzure saus en de andere was in de frituur gegooid. Je zag dus nog precies hoe de vis eruit zag. De graten zaten er nog in en dat was ook wat je op moest eten. Het zag er heel vies uit, uiteindelijk heb ik een stukje genomen. Gek genoeg was het super lekker! Na het eten hebben we ons opgefrist en gingen we later op de avond met de boot kaaimannen spotten.
Het was heel mooi en rustgevend op de boot. We konden genieten van de geluiden uit de jungle en van de sterrenhemel. Na een tijdje gevaren te hebben, zagen we vier kaaimannen in totaal. Jozef scheen met zijn zaklamp op en neer en wanneer hij een glinster in het water zag liet hij het ons weten. Dit was namelijk het oog van een kaaiman. Naast de kaaimannen zagen we ook vuurvliegjes, erg mooi!

De volgende dag hebben we lekker ontbeten. We kregen broodjes, fruit, omelet en drinken. Na het ontbijt gingen we de jungle in. Jozef heeft ons veel verteld over de bomen die in de jungle staan. Hij kan het ook weten omdat hij daar is opgegroeid. Het was erg leuk om zijn verhalen over de jungle te horen. In de jungle staan zoveel bomen, veel van die bomen hebben een toegevoegde waarden. De een helpt tegen kiespijn, de andere werkt als telefoon. Ook hebben we vruchten uit de jungle geproefd, zelfs een stukje boom schors. Toen we bij het eind van ons jungle tocht aankwamen hebben we nog een dak gemaakt van bladeren. Papa was heel druk bezig, dus ook hij heeft zijn nieuwe hobby gevonden.
Eenmaal terug gekomen uit de jungle kregen we pannenkoeken met beleg, broodjes, fruit. Het eten was weer heerlijk, mijn buik zat goed vol. Na het eten gingen we weer zwemmen en vissen. Dit keer was mijn vangst minder goed, ik heb geen enkele vis kunnen vangen. Mijn nieuwe hobby heb ik ook maar meteen weer opgegeven. Misschien had het ook wel met het weer te maken. Het begon namelijk heel hard te regenen. De meeste gingen weer weg naar het huisje maar ik bleef bikkelen met Anouk en Jozef. We waren toch al nat. Toen het donker werd besloten we maar terug te gaan. Ik had toen al “gedoucht” in het stromende water. Net zoals echte meisjes in de jungle en dan ook nog is tussen de piranha’s. Ik was wel blij dat we konden afspoelen en zwemmen op een andere plek dan dat de bewoners deden. Ons plekje was net boven hun. Dus ons gebruikte water, werd hun schone water omdat we boven hun in de rivier zwommen.
Op het terrein waar de huisjes stonden, was ook een kooi met schildpadden, een berg konijn en twee papegaaien. Het was heel zielig om te zien. Ze hadden geen water en een had zichzelf kaal geplukt in zijn nek. Mama en ik hebben er voor gezorgd dat ze water kregen, takken en fruit uit de jungle. Ze waren er, aan hun gedrag te zien, heel blij mee. Zelfs het bergkonijn. Hopelijk weten ze nu meer hoe ze zulke beesten moeten verzorgen. De meeste mensen hebben namelijk zulke beesten uit de jungle maar weten totaal niet wat ze er mee moeten doen.
In de avond hebben we kaartspelletjes gespeeld en zijn we naar het radiostation van Gunsi geweest. Er werd speciaal voor mama een liedje gedraaid. Het radiostation was heel klein en er was een mannetje die de liedjes afspeelde en af en toe wat om riep. Back to the basic!

De volgende dag stonden we vroeg op. Papa, mama en ik zijn nog het dorpje Gunsi ingegaan. Het was indrukwekkend om te zien hoe deze mensen leven. De huisjes waren erg klein. Toen we er rondliepen kwamen we een man tegen, hij gaf aan dat hij bezig was met het maken van een kist omdat er in het andere dorp iemand overleden was. Ook kwamen we drie kindjes tegen die aan het voetballen waren. Super lief!
Toen we terug kwamen hebben we al onze spullen in de boot gedaan en zijn we naar een ander dorp gevaren, namelijk Nieuw Aurora. We hebben hier rondgelopen en een handgemaakt souvenir gekocht. We zijn ook langs de school gelopen en we kregen uitleg over de bouw van de huizen en de mensen die er wonen.
Na de “rondleiding” in het dorp gingen we terug met de boot richting de auto en vanuit daar heeft Jozef ons met de auto naar huis gebracht. Het was een super leuk tripje met Jozef Eco tours, alles behalve toeristisch en ook nog eens ontzettend leuk, relaxed en leerzaam.
Eenmaal thuis aangekomen gingen papa en mama naar hun appartement en wij naar ons huisje. We hebben ons opgefrist voor koningsnacht. Koningsnacht werd eigenlijk alleen maar op twee plekken gevierd. Eerst in een bar en daarna gingen we door naar een club. Op dat moment had ik toch liever in Nederland willen zijn. Al kan niet iedereen zeggen dat hij koningsdag in Suriname heeft gevierd met zijn ouders onder het genot van een parbo bier/borgoe cola met leuke muziek en een optreden van jongens van de wandelmars.
De volgende dag was het zo ver, koningsdag in Suriname. De dijk zou optreden in Suriname. Ik weet niet wel waarom.. Niemand in Nederland wilde ze hebben. Wat een duffe muziek. Sommige mensen vonden het geweldig maar ik vond het alleen leuk toen ze een Surinaams liedje zongen. Dat was wat actiever en gezellig. Zo heeft iedereen zijn smaak. Voordat we naar de dijk gingen hebben we met zijn alle van de wandelmars genoten. De mensen dansen dan vier dagen lang verkleed door de straten van Paramaribo. Elke groep heeft een eigen brassband die voor de muziek zorgt. Er staan veel mensen langs de kant van de weg te kijken en er is een hele gezellige sfeer. Adverteerders en politieke partijen nemen op die manier de kans om hun boodschap uit te dragen. En niet alleen zij, eigenlijk heeft elke groep een boodschap. Het was erg leuk om mee te maken!
Na de wandelmars hebben we wat met zijn alle gedronken. De muziek klonk net zoals in Nederland. Nadat we gegeten hadden en wat Parbo biertjes op hadden gingen we naar de Dijk. Dit viel best mee, zoals ik hierboven beschreven heb, maar gelukkig hebben we het wel gezellig gehad met elkaar en daar gaat het om! Nadat de Dijk was afgelopen ben ik nog met Ingrid (huisgenoot) naar het Oranjebal geweest. Dit maakte de avond weer goed met allemaal leuke muziek, zelf Guus Meeuwis werd gedraaid met “het is een nacht”, we hebben uit volle borst mee gezongen.
De volgende dag heb ik mijn spullen gepakt en ben ik naar het appartement van papa en mama gegaan. We hebben die dag lekker bij het zwembad gelegen en ’s avonds gingen we opzoek naar een restaurant die open was op de zondag. Nadat we een aantal restaurant bezocht hadden, gaf de taxi chauffeur aan dat we ook naar Don Julio konden gaan. Toen we daar aankwamen zag het er erg gezellig uit. We hebben er ook heerlijk gegeten. Vooraf had ik een lekkere pompoen soep, daarna een vis “catch of the day” en als nagerecht een overheerlijke cheesecake. Mijn avond kon niet meer stuk.
Maandag gingen we rondrijden met de auto. We zijn eerst naar de suikerfabriek in Marienburg geweest. We kregen hier uitleg van een man die veertig jaar in de suikerfabriek had gewerkt. Hij wist alles nog en had zelfs een plattegrond uitgetekend. Erg indrukwekkend om zijn verhaal te horen. Daarna gingen we door naar Peperpot. Helaas was dit op de maandag gesloten. We besloten om verder te rijden naar ‘the zoo’. In het boekje stond dat bijna alle beesten los liepen en er haast geen kooien waren. Ook stond er in dat the zoo er was voor kinderen zodat zij de kans kregen om te zien wat voor dieren er in Suriname leven. In de avond heb ik papa en mama roti laten proeven en daarna wilden we nog even naar de karaoke bar. Mama’s droom om bij een karaoke bar te zingen hield snel op toen we zagen dat er maar maximaal vijf mensen aanwezig waren. We besloten dus maar naar huis te gaan en thuis wat te drinken.

Dinsdag ben ik met papa, mama, Yvonne en Roland naar Brownsberg geweest. Het was ongeveer 1,5 uur rijden. Toen we er aan kwamen was het koel en vochtig. We trokken onze jungle schoenen aan (nouja papa en mama dan) en toen gingen we lopen. We liepen een route waarbij we langs twee watervallen zouden komen. De man die kaartjes verkocht had verteld dat de eerste waterval ook op die route lag en dat wie die gemakkelijk mee zouden kunnen nemen tijdens onze wandeling. Zo gezegd zo gedaan, hij had ons alleen niet verteld dat het een hele intensieve klim naar beneden was om bij de waterval te komen. We deden er ongeveer dertig minuten over! Eenmaal aangekomen bij de waterval was ik blij dat ik er was. We hebben wat gegeten en vervolgens klommen we weer naar boven.
De tweede waterval scheen nog mooier te zijn. We hadden gehoord dat het een behoorlijke klim zou zijn en inderdaad dit was zo. De heenweg was vooral berg afwaarts. Het was dan ook erg fijn dat alles zo modderig en glad was, je kon eigenlijk net zo goed naar beneden glijden. Onderweg zagen we eigenlijk geen dieren, we konden wel de jungle horen leven maar dat was het dan ook wel. We hebben wel een aantal gifkikkers en hagedissen gezien. Toen we aankwamen bij de tweede waterval was ik blij om te zien dat we er ook konden afkoelen. Het was een grote, mooie douche. Het eerste wat ik wilde doen was mijn bikini aantrekken, dit had eigenlijk geen zin meer omdat het plotseling super hard begon te regenen. Alles was door en door nat. Iedereen vertrok, behalve wij. Na de stortbui vertrokken we weer richting de auto. Doordat het zo hard had gerend was de klim naar boven best zwaar. We zijn een aantal keer gestopt en ik was blij toen we heelhuids bij de auto aankwamen.
Op de terugweg zijn we nog langs het stuwmeer gereden en daarna gingen we door naar huis. Thuis hebben we ons opgefrist en vervolgens hebben we als afsluiting van de dag met zijn 5e bij zus&zo gegeten.
Woensdag was onze laatste volle dag samen. In de ochtend gingen mama en ik nog even wat winkeltjes in en hebben we boodschappen gedaan. Daarna gingen we met zijn 3e naar Fort Zeelandia. Het was indrukwekkend om te zien en te lezen. Ik kreeg de rillingen over mijn lichaam toen ik op de plek stond waar de decembermoorden werden herdacht. Na het bezoek aan Fort Zeelandia zijn we naar de bakker Hollandia gereden. We hebben daar wat broodjes, taartjes en een stuk Surinaamse cake Bojo gehaald. Dit hebben we vervolgens bij de waterkant opgegeten. Na onze Hollandia lunch gingen we naar de Mc Donalds, papa en mama moesten van mij een MC Flurry Cadbury proeven. Toen we onze bestelling doorgaven kwamen we er alleen achter dat dit uit het assortiment was. De dag vloog snel voorbij. We hebben nog wat bij het zwembad gezeten en in de avond zijn we weer uiteten geweest. We zaten bommetje vol van al eten.
Eenmaal thuis aangekomen was er een feestje aan de gang. Er was een Javaanse man veertig jaar geworden. Zijn schoonzus kwam naar ons toe om ons uit te nodigen op het feestje. We konden tenslotte toch niet slapen door de muziek. We mochten eten en drinken pakken. We konden de uitnodiging natuurlijk niet weigeren, dus we besloten wat te drinken. Later op de avond hebben we de jarige bedankt, het was namelijk een hele leuke afsluiting van de avond.

De volgende dag gingen papa en mama alweer naar huis. De tijd is zo snel gegaan en het was gek dat ik weer terug moest naar mijn eigen huisje. Nu nog maar zeven weken en dan ben ik alweer thuis. Time flies when you´re having fun!


  • 06 Mei 2014 - 19:29

    Mama:

    Mooi verslag ik heb niks meer aan toe te voegen :-)
    Het was inderdaad een super gezellige tijd! I love you xxx

    p.s. ik heb 2 flessen Borgoe meegenomen ;-)

  • 06 Mei 2014 - 19:55

    Heleen:

    Leuke tijd dus , leuke foto's ook op Facebook! Vooral die van je vader op de grond waar bij staat: rugoefening! Hahaha fijne tijd nog! X

  • 06 Mei 2014 - 20:17

    Annemieke:

    Ha Jamie,
    Het klinkt weer goed, leuk dat je ouders mee konden de jungle in. Echt tropisch met die regenbuien. Lekker dat Surinaamse leven/eten/feesten.

    Veel liefs,
    Annemieke

  • 07 Mei 2014 - 11:20

    Ge:

    Wat weer een gezellig verhaal.Nu besef ik pas hoe fijn het is als je goed kunt typen.Je weet hoe ik dat doe.Helemaal nu ik die kleine RAT.heb.Waar ben ik aan begonnen.Ik moet toegeven dat ie ook erg lief kan zijn.Maar hij houdt me wel erg bezig Poepen,plassen ,hou maar op, als je terug komt ken je me niet meer terug zo mager ben ik geworden Haha.
    Heb al veel van pa,ma gehoord zze vonden het wel een heel apart land.temeer dat ze daar nederlands praten vond papa vond je vader apart. James je tijd schiet al op ,voor je het weet. zit je wer in dit koude kikkkerlandje Blijf vooral zulke leuke berichten sturen.Groeten uit Arnhem xxxxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Life is short, live your dream and wear your passion!

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 13344

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 18 April 2016

Wereldreis

01 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: