Surinaamse mannen, muggen, beesten& nog veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Abraham - WaarBenJij.nu Surinaamse mannen, muggen, beesten& nog veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Abraham - WaarBenJij.nu

Surinaamse mannen, muggen, beesten& nog veel meer!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

06 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De tijd gaat snel, ik zit al weer 6 dagen in Suriname!

Zondag twee maart heeft Ingrid onze huisbaas ons rond gereden in Suriname zodat we de buurt een beetje konden verkennen, daarnaast hebben we ook boodschappen gedaan bij de Chinees. Onderweg zijn we gestopt om kokosnoot sap te drinken. We vonden het allemaal lekker, Ingrid (huisbaas=hb) stond er van te kijken. In de avond gingen we met het huisje en met Ingrid (hb) en haar oudste dochter naar de Lindeboom om een hapje te eten en te kijken naar een optreden van haar jongste dochter. Ze kon ontzettend mooi zingen! Ook hebben we toen onze eerste knappe, goed geklede jongen gespot, hij was de zanger van het bandje. Al kwijlend hebben we er naar gekeken (vooral ik dan, haha). Achteraf kwamen we er achter dat hij gay was, oeps! Toen we na het eten wilde betalen kwamen we er achter dat we Kitty (onze portemonnee, zoals we hem ook in Ierland noemen) waren vergeten. Nou ja, ik was hem vergeten. Gelukkig kon de dochter van Ingrid (hb) het voorschieten. Ik kon wel door de grond zakken. Normaal zou ik zeggen “it wasn’t me” maar dit keer was het toch echt mijn schuld.

Maandag drie maart was een rustig dagje. Yvonne en ik hebben goed moeten nadenken wat we ook alweer hadden gedaan. We zaten lekker aan de Canei en beide zaten we na te denken over maandag drie maart. Tot we op een gegeven moment gestoord werden door een gekko, mini kikker en dikke vlieg. We zijn ze allemaal achterna gegaan om foto’s te maken, allemaal hebben ze het overleefd, ze waren hoogstens een beetje verblind door de flits. Na ons avontuur wisten wel al meer over maandag. Maandag hebben we lekker ontbeten en in het zwembad gelegen in de felle zon. Je kunt het al raden, ik was verbrand. Gelukkig viel het nog mee! Na 15 minuten in het zwembad te hebben gelegen ging het opeens heeeeel hard regenen. De druppels vielen uit de hemel. Wij vonden het geniaal en ging als een stel gekken rondjes rennen in het zwembad en foto’s maken.

Dinsdag vier maart ging ik het voor het eerst naar mijn stage Prey Skorro. Om 12 uur hadden wij een afspraak met Yvonne onze stagebegeleider. Toen we na 20 minuten fietsen aankwamen zat Anouk een ander meisje van mijn huisje er nog. We konden dus nog lekker afkoelen op de bank. Ik was helemaal bezweet door deze fietstocht waar we door iedereen na groepen, bekeken en na getoeterd werden. Toen Yvonne klaar was met Anouks gesprek konden wij naar binnen. Ze stelden ons voor en vertelde hoe wij gekleed moesten naar stage (lange broek, truitjes over de schouders en nette slipper). Daarna sloten twee dames aan bij het gesprek. Het waren twee leidsters van de Prey Skorro school in Marowijne. Ingrid en ik gaan samen met hun aan de slag om iets moois neer te zetten. Bij vragen of andere dingen kunnen we contact met hen opnemen.

De opdracht is mij ook iets duidelijker geworden. Op de Prey Skoro scholen hanteren zij thema’s. De kinderen leren per periode een andere thema met verschillende woordjes. Zodra de kinderen thuis komen willen zij de Nederlandse taal spreken omdat zij dit op school hebben geleerd. De ouders spreken echter vaak alleen Creools. Het is daarom de bedoeling dat Ingrid en ik samen iets ontwikkelen waardoor wij de ouders eerst introduceren met de thema’s waardoor zij de woorden al beheersen voordat hun kinderen het leren. Ik ben benieuwd hoe alles gaat lopen. Ik moet van dinsdag t/m vrijdag van 8 tot 1 naar stage en daarna thuis nog wat werken. Op de maandag moet ik zelfstandig thuis werken.

In de middag hebben we heerlijk in het zwembad gelegen. Er waren op dat moment ook twee jongens aan het grasmaaien. Een van hen kwam naar ons toe en zei goedemorgen. Ingrid onze huisbaas had ons geleerd om zulke jongens te negeren, dus dat deden we. Wat bleek nou toen we lakens gingen halen… Ingrid (hb) gaf aan dat zij die jongens kenden en dat hij de vorige niks tegen de stagiaires had gezegd. Ze had hem daar op aangesproken en dat hij dus wel stagiaires kon groeten. Hij was ontzettend verlegen dus het was een hele stap dat hij wat tegen ons kwam zeggen oepss!!

Woensdag vijf maart stonden we vroeg op. Er stond een lange fietstocht op ons te wachten van maar liefst 9 km. We moesten namelijk naar het ministerie voor het aanvragen van onze visum. De weg er naar toe was een groot avontuur. Allemaal toeterende auto’s, mannen, jongens en zelfs kinderen die keken en roepen. Het is ook eigenlijk om te lachen. Daarnaast moesten we natuurlijk ook links rijden, wat al iets nieuws was. Verder gaat en staat iedereen overal dus dat deden wij maar ook totdat Yvonne bijna werd aangeraden. Eenmaal bij het ministerie aangekomen moesten we onze paspoorten inleveren en wachten. Daarna moesten we een vervolg afspraak maken. Toen we klaar waren wilde we terug fietsen samen met Milou en Veerle omdat zij bij ons kwamen zwemmen. Er was een probleem.. Mijn band was lek. Ik besloot aan de mensen daar om een fietspomp te vragen, dus bleek niet te werken. Ik kon alleen nog meer Ingrid (hb) bellen, zij gaf aan dat ze er binnen 15 minuten was dus ik zei tegen de andere dat ze vast terug konden fietsen. 15 minuten bleek 90 minuten te zijn, Ingrid was namelijk vanwege omstandigheden later. Ik zat daar dus in mijn uppie. Iedereen keek en een man vond mij onbeschoft omdat ik niks tegen hem zei toen hij me schatje en Hollander noemde. Gelukkig kwam Ingrid op een gegeven moment en reden we naar huis.

In de middag hebben we, guess what, alweer gezwommen samen met Milou en Veerle erbij. Het was een gezellig dagje. Ondertussen zijn er ook nog wat muggenbulten bij gekomen. Ik heb er nu ongeveer 30, en ze zijn groot! Heeeel groot!

In de avond hebben we met z’n alle het huis schoongemaakt. Dit stond namelijk op de planning. Net zoals er op de planning staat de we elke maandagavond 3.5 km gaan lopen op een vaste loop plek. We op de woensdagavond gaan sporten in zwembad en gaan schoonmaken en we op de vrijdag gaan sporten met gewichten. Nu nog kijken of we ons hier aan gaan houden!

Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. We hebben alweer gezwommen en nu zijn benen verband met twee mooi handafdrukken erop. Verder hebben we lekker geluncht en gekookt. Ingrid (hb) heeft ons geleerd om Surinaamse kip en een papaia shake voor te bereiden. Straks zullen we daar van genieten. Nouja de rest dan, ik zal genieten van verse boontjes, rijst en een salade.

Abong!

xxx

  • 06 Maart 2014 - 22:18

    Marlou:

    Haha, klinkt alsof je al helemaal thuis bent in Suriname

  • 07 Maart 2014 - 07:01

    Willem:

    Nou hoe leuk dit te lezen...

  • 07 Maart 2014 - 07:01

    Willem:

    Nou hoe leuk dit te lezen...

  • 07 Maart 2014 - 09:59

    Mama:

    Je maakt zoveel mee ik dacht misschien heb je wat aan deze uitdrukkingen of om te gebruiken of wanneer iemand dat tegen je zegt :-)

    Enkele uitdrukkingen in het Surinaams Nederlands
    1.Alles a bon? Alles goed?
    2.Ben je al ontdooid? Ben je al geacclimatiseerd?
    3.Dat is dat kweekje van oom Anton, Dat is oom Antons pleegkind
    4.Die olifant is gespierd! Die olifant heeft een groot geslachtsdeel.
    5.Ik ben gebakt (Ik ben afgewezen / ik ben niet geslaagd)
    6.Hij heeft mij gebokt (afsnauwen), een standje geven.
    7.Je schrijft hane-poten- mensen-benen (onleesbaar schrijven).
    8.Ik ga je baksen, ik ga je een pak rammel geven.
    9.Mooi oogje maken (lief aankijken),
    10.Bullebak maken (tong uitsteken),
    11.Hoe gaat het? Rustig! Rustig betekent goed,
    12.Je kunt het daar neerzetten. Leg het daar maar neer,
    13.Dus dat! Dit is een veel gebruikt stopwoord in Suriname. Het betekent zoiets als: Precies!

    No span!
    liefs mama
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Life is short, live your dream and wear your passion!

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 13390

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 18 April 2016

Wereldreis

01 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: