Ons eerste tripje, dolfijnen spotten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Abraham - WaarBenJij.nu Ons eerste tripje, dolfijnen spotten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Abraham - WaarBenJij.nu

Ons eerste tripje, dolfijnen spotten!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag was het zo ver, ons eerste tripje! Om voor de zekerheid te checken of alles goed was geregeld had ik de Bootman Soetimin nog even gebeld voor bevestiging. Toen ik hem belde kwam hij heel relaxed over, logisch want we zitten natuurlijk in Suriname. Alles was geregeld en onze dag kon beginnen.

Eén uur voordat we wilden gaan begon het ineens heel hard te regenen. Het kwam met bakken uit de lucht vallen. Ik zag het al helemaal voor me, in de regen dolfijnen spotten. Geen pretje dus! Toch lieten we de regen ons dagje niet verpesten. Om half 1 hadden we een taxi gereserveerd. We waren met z’n 5e buiten aan het wachten en ja hoor daar was de taxi. We hadden eerst een discussie met de taxichauffeur omdat we weer eens opgelicht werden. Het was een vier persoon taxi, dus dan betaal je voor vier personen omdat we dan opgepropt en met de benen in onze nek in de taxi zitten. Hij was er alleen van overtuigd dat we voor vijf personen moesten betalen. Uiteindelijk kregen we onze zin en daar gingen we dan!

Eenmaal aangekomen zat Soetimin onze bootsman op ons te wachten. We stapten met zijn alle in de houten boot met een stukje overkapping. Gelukkig was het al gestopt met regenen. Toen we aan het varen waren raakte ik in gesprek met hem. Hij vertelde over de plantages, de slavernij, over verschillende culturen met het bijhorende eten en over de dolfijnen. Erg interessant allemaal! Op een gegeven moment gaf hij aan dat hij dolfijnen zag. De boot begon langzamer te varen en iedereen pakte hun camera’s erbij. Iemand kwam op het idee om te klappen, op die manier kwamen de dolfijnen namelijk dichterbij. En inderdaad, ze kwamen echt dichterbij. Ik was helemaal happy!

Na de dolfijnen gingen we aan wal bij een vissersdorp bij Braamspunt. Het was indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar leven. Er liepen allemaal honden en puppy’s rond. De puppy’s kon ik dan ook niet weerstaan, ik moest ze even aaien. Als je mijn foto’s zo ziet, begrijp je waarom! Op het vissersdorpje kregen we een korte rondleiding van Soetimin. We zagen gedroogde garnalen en gedroogde zoute vis. We mochten eventueel ook een visje proberen als we wilde. Me maag draaide in eerste instantie al om bij het idee. Toen ik zag dat alle honden er ook vrolijk doorheen liepen, draaide hij nog drie keer om. Na de rondleiding konden we heerlijk zwemmen in de zee. Het water was “lekker” bruin en heerlijk warm. But who cares, we zijn in Suriname!

Ingrid en ik besloten ook een wandeling te maken op het strand. Later kwamen we ook Martijn tegen. We kwamen allemaal mooie schelpen tegen en stukken skeletten van vissen. Op een gegeven moment kwamen we bij een stuk water waar allemaal doorzichtige visjes met grote blauwige ogen zwommen. De ogen staken boven water en het lichaam zagen we niet.

Onze volgende stop was bij New Amsterdam. Bij New-Amsterdam hebben een rondje gelopen. We kwamen kanonnen, herdenkingsbeelden en het fort New-Amsterdam tegen. Gaaf om te zien.
Eenmaal aangekomen op onze eindbestemming hebben we Soetimin bedankt voor alles. We hebben toen een taxi gebeld om ons op te komen halen. Dit ging zo makkelijk nog niet, er kwam namelijk weer een taxi voor vier personen waar we ook een discussie mee hadden. Hij wilde ons niet meenemen voor een prijs van vier personen en reed weg. Dat is pech, taxi weg! Maaaar het verhaal loopt natuurlijk goed af. Er kwam namelijk net een carnavalsvrachtwagen langsrijden en die wilden ons wel afzetten. Vijf minuten later stonden we met z’n 5e op de carnavalsvrachtwagen. Een betere taxi hadden we niet kunnen wensen en al helemaal niet een betere afsluiting van de dag!

• 19 Maart 2014 - 08:26

Mama:

Het klinkt weer allemaal fantastisch!!!!
    Volgens mij zijn de vissen piranha's :-)
    Enjoy life xxx